Bagaimana menyelesaikan Penggunaan CPU tinggi oleh GfxUI.exe pada Windows 10?

Sebagai pengguna Windows, anda mungkin terpaksa menangani beberapa masalah yang tidak dijangka pada satu ketika. Sekurang-kurangnya kita mempunyai.

Dalam senario ini, anda mendapati bahawa proses Windows bernama gfxui.exe menggunakan peratusan CPU anda yang tinggi (hingga 50% atau bahkan 100%). Ini menjadikan PC anda selamanya untuk boot. Ia menjadi sangat lembap dan kerap membeku.

Kadang-kadang, bagaimanapun, pengguna mungkin tidak menyedari penggunaan CPU yang tinggi ini untuk waktu yang lama jika mereka masih dapat menjalankan OS mereka tanpa banyak masalah, terutama jika mereka mempunyai alat pembersih PC seperti Auslogics BoostSpeed, yang membersihkan file sampah dan meningkatkan kelajuan sistem.

Catatan: Untuk melihat seberapa banyak sumber daya sistem anda digunakan oleh aplikasi dan proses di komputer anda, buka Pengurus Tugas dengan menekan Ctrl + Shift + Esc pada papan kekunci anda.

Cara Mengurangkan Penggunaan CPU oleh Gfxui.Exe pada Windows 10

Gfxui.exe adalah proses yang tergolong dalam Intel GPU. Oleh itu, masalah penggunaan CPU tidak akan berlaku pada PC yang tidak mempunyai kad grafik ini.

Ia biasanya berlaku pada komputer yang mempunyai Intel GPU dan kad grafik khusus, seperti NVIDIA atau AMD. Dalam kebanyakan kes, ia disebabkan oleh pertembungan antara keduanya.

Namun, pada waktu lain, ini mungkin disebabkan oleh kesalahan dengan pemacu Grafik Intel HD atau kemungkinan jangkitan virus / malware.

Oleh itu, perkara pertama yang harus anda pertimbangkan adalah menjalankan imbasan sistem penuh dengan program antivirus yang dipercayai. Kami mengesyorkan anda menggunakan Anti-Malware Auslogics. Alat ini direka untuk berfungsi dengan baik dengan program keselamatan lain yang mungkin anda miliki. Bahkan dapat mengesan dan menghilangkan barang-barang berbahaya yang mungkin terlepas.

Setelah mengimbas sistem anda, anda kemudian boleh menyahpasang dan memasang semula pemacu Intel HD Graphics. Ini akan menghentikan proses gfxui.exe daripada mengambil terlalu banyak tenaga CPU anda.

Cara Memperbaiki Penggunaan CPU Tinggi dengan Proses Gfxui.Exe

Prosedurnya mudah. Ikuti langkah mudah ini:

  1. Memohon dialog Jalankan. Untuk melakukannya, pergi ke menu Mula dan ketik 'Jalankan' di bar carian. Kemudian klik pada pilihan apabila ia muncul dalam hasil carian.

Sebagai alternatif, anda hanya boleh menekan kombinasi logo Windows + R pada papan kekunci anda.

  1. Ketik 'hdwwiz.cpl' di medan teks dan klik Ok atau tekan Enter. Ini membuka Pengurus Peranti.
  2. Sekarang, cari Adaptor Paparan dalam senarai dan klik pada anak panah untuk mengembangkannya. Di sana anda akan menemui Intel (R) HD Graphics. Klik kanan padanya.
  3. Pilih Nyahpasang dari menu konteks.
  4. Dalam dialog 'Confirm Device Uninstall' yang terbuka, tandai kotak centang untuk 'Delete the driver software for this device' dan kemudian klik butang OK.

Catatan: Menghapus perisian untuk peranti bermaksud anda tidak dapat memasang semula pemacu dengan mengimbas perubahan perkakasan melalui tab Tindakan di Pengurus Peranti. Tetapi jangan risau, ada cara lain yang tersedia untuk anda.

  1. Tunggu penyahpasangan penyesuai dan pemacunya selesai.
  2. Sekarang, mulakan semula komputer anda untuk membuat perubahan.

Setelah selesai dengan langkah-langkah ini, anda kini perlu memasang semula pemacu Intel HD Graphics. Terdapat dua cara untuk melakukan ini.

Inilah yang pertama:

  1. Lawati laman web Sokongan Intel rasmi di //downloadcenter.intel.com/.
  2. Pergi ke medan Carian Muat turun dan tentukan model penyesuai Intel HD Graphics anda (contohnya, Intel (R) HD Graphics 4000).
  3. Apabila disertakan dengan hasil carian, cari versi pemacu terkini dan pastikan yang anda pilih sesuai dengan sistem operasi anda. Memasang pemacu yang tidak serasi boleh menyebabkan banyak masalah, termasuk Skrin Kematian Biru (BSOD).
  4. Sekarang, muat turun pakej pemasangan dan jalankan. Ikuti arahan yang ditunjukkan oleh wizard untuk berjaya memasang semula pemacu GPU Intel anda.
  5. Setelah selesai, mulakan semula PC anda.
  6. Anda kemudian boleh kembali ke Pengurus Tugas (tekan Ctrl + Shift + Delete pada papan kekunci anda) dan periksa penggunaan CPU gfxui.exe. Sekarang semestinya normal.

Sekiranya kaedah pemasangan semula manual ini kelihatan seperti segelintir, jangan risau. Pemandu Pemandu Auslogics menawarkan anda penyelesaian yang menyelamatkan nyawa. Setelah anda membuka alat ini, alat ini akan segera mengenali spesifikasi PC dan OS yang anda jalankan.

Ia kemudian melakukan imbasan penuh untuk mengesan pemacu yang hilang, ketinggalan zaman, rosak dan tidak serasi pada komputer anda. Anda kemudian boleh memberikannya peluang untuk memuat turun dan memasang versi yang paling baru dikeluarkan yang disyorkan oleh pengeluar PC anda secara automatik. Ini tidak memerlukan usaha dari pihak anda. Oleh itu, anda tidak perlu mengambil risiko memasang pemacu yang salah.

Setelah pemacu Intel GPU anda dipasang semula, anda tidak akan lagi menghadapi masalah penggunaan CPU yang tinggi.

Di sana anda memilikinya. Semua tetap.

Jangan ragu untuk memberikan komen kepada kami di bahagian di bawah.

Kami akan senang mendengar daripada anda.