Bagaimana mencerminkan skrin Android pada PC Windows?

Mempelajari cara mencerminkan skrin Android pada Windows 10 cukup efisien untuk pelbagai aplikasi. Berikut adalah beberapa cara untuk menggunakan helah yang bagus ini:

  • Sebagai pemain permainan Android yang gemar, anda boleh mengalirkan dan merakam kandungan dengan mudah ke komputer Windows anda.
  • Anda tidak perlu memuat naik atau memindahkan foto dan video hanya untuk dapat membagikannya di layar besar.
  • Sebagai pembangun, anda boleh menyemak kod aplikasi anda tanpa terus mencari telefon pintar anda.
  • Anda boleh melayari Internet di skrin besar tanpa kabel.
  • Anda boleh membuat persembahan dengan cepat semasa projektor disambungkan ke komputer.

Apa pun alasan anda, menghantar skrin Android anda ke PC Windows cukup senang dan senang. Oleh itu, kami telah menyenaraikan beberapa aplikasi percuma yang membolehkan anda melakukan perkara di atas. Sebaliknya, sebelum anda mempelajari cara mencerminkan skrin Android pada Windows 10, anda harus memastikan bahawa anda menggunakan peranti dengan Android 4.2 atau lebih tinggi. Ini akan memastikan bahawa telefon pintar atau tablet anda dapat menyokong paparan wayarles standard dengan berkesan untuk pencerminan.

Catatan: Aplikasi yang kami senaraikan dalam artikel ini berfungsi paling baik untuk menghantar filem, demonstrasi, gambar, dan persembahan. Walau bagaimanapun, mereka tidak sesuai untuk permainan kelas atas. Anda mungkin mengalami kelewatan semasa bermain dan menggunakan aplikasi berikut. Oleh itu, jika anda ingin mencerminkan layar Android anda ke PC untuk permainan, maka lebih baik menggunakan Chromecast.

Pilihan 1: Sambungkan Aplikasi

Anda boleh menggunakan Aplikasi Sambung terbina dalam Windows 10. Perkara hebat mengenai aplikasi ini ialah ia menyokong Miracast. Oleh itu, anda tidak perlu memasang aplikasi pihak ketiga hanya untuk mencerminkan skrin Android anda ke komputer Windows anda. Dengan itu, ikuti arahan di bawah:

  1. Klik ikon Cari di bar tugas.
  2. Ketik "sambung" (tanpa tanda kutip), kemudian tekan Enter.
  3. Pada peranti Android anda, ketik ikon Cast di pusat Pemberitahuan.
  4. Sekiranya anda tidak menemui ikon Cast, anda boleh pergi ke Tetapan dan pilih Paparan. Cari pilihan Cast.

Catatan: Di beberapa peranti, pilihan Cast boleh dikenal pasti sebagai 'Wireless Display'. Jadi, yang terbaik adalah memeriksa laman web pengeluar untuk mengetahui cara menghantar skrin Android anda.

  1. Kembali ke PC anda. Anda akan melihat skrin peranti Android anda di Aplikasi Connect.

Pilihan 2: Airdroid

Walaupun tanpa menyambung ke rangkaian WiFi, anda dapat menggunakan Airdroid untuk mencerminkan skrin peranti Android anda. Aplikasi percuma ini membolehkan anda mengakses dan mengurus ciri telefon pintar atau tablet anda melalui layar besar. Walaupun tanpa ROOT, anda boleh membuat sandaran fail peranti mudah alih anda ke komputer anda. Anda juga boleh merakam skrin anda, menggunakan aplikasi ini. Berikut adalah langkah-langkah yang harus anda ikuti:

  1. Akses gedung Google Play pada peranti Android anda. Muat turun aplikasi Airdroid.
  2. Setelah memuat turun aplikasinya, buat akaun.
  3. Anda akan melihat alamat IP di aplikasi. Salin dan tampal ke penyemak imbas anda.
  4. UI web Airdroid akan muncul.
  5. Anda kini boleh membuat sambungan dengan mengklik ikon tangkapan skrin.

Pilihan 3: TeamViewer

Menggunakan TeamViewer adalah pilihan lain untuk mencerminkan skrin peranti Android anda ke komputer Windows tanpa ROOT. Namun, anda harus tahu bahawa semasa anda dapat memaparkan gambar ke layar yang lebih besar, aplikasi ini tidak akan membiarkan anda menghantar audio untuk video. Sebaliknya, anda boleh menggunakan aplikasi ini untuk mengakses dan menyelesaikan masalah telefon pintar atau tablet Android anda dari jauh. Ia tidak memberikan tanda air dan berfungsi baik pada data WiFi dan mudah alih. Lebih-lebih lagi, ia menggabungkan teknologi penyulitan AES 256-bit, menjadikan aktiviti pemutaran anda lebih selamat. Dengan itu, ikuti langkah-langkah di bawah:

  1. Akses gedung Google Play pada peranti Android anda.
  2. Cari aplikasi TeamViewer QuickSupport dan pasangkannya ke peranti anda.
  3. Pada telefon pintar atau tablet anda, lancarkan aplikasi TeamViewer, kemudian pergi ke skrin Utama. Cari ID TeamViewer yang unik dan perhatikannya.
  4. Muat turun dan pasang perisian TeamViewer pada komputer Windows anda.
  5. Lancarkan TeamViewer di PC anda, kemudian pergi ke Control Remote Computer dan cari bahagian ID Rakan Kongsi.
  6. Di kotak Rakan ID, taipkan ID unik yang anda dapat dari peranti Android anda. Klik pilihan Sambung ke Rakan Kongsi.
  7. Beralih kembali ke peranti Android anda. Anda akan melihat mesej amaran yang meminta anda memberikan kebenaran kepada sokongan jauh. Klik Benarkan.
  8. Anda kini boleh membuat sambungan dengan mengklik butang Mula Sekarang.

Pilihan 4: Mobizen

Sekiranya anda mahukan cara mudah untuk mengalirkan media Android ke komputer Windows, anda boleh menggunakan aplikasi pencerminan Mobizen. Ini membolehkan anda menggunakan PC untuk mengakses foto, video, dan bahkan log panggilan yang tersimpan dengan mudah di telefon anda. Perkara yang hebat mengenai aplikasi ini ialah ia dapat berfungsi tanpa memerlukan anda memasang program apa pun ke desktop anda.

Mobizen boleh dimuat turun secara percuma dan boleh disiarkan secara langsung melalui WiFi. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa ia dilengkapi dengan tanda air. Sebaliknya, ia membolehkan pemindahan fail antara peranti Android dan komputer Windows dengan fungsi drag-and-drop yang sederhana. Untuk mula menghantar telefon pintar anda, ikuti arahan di bawah:

  1. Gunakan peranti Android anda untuk mengakses gedung Google Play.
  2. Cari aplikasi Mobizen dan muat turun ke peranti anda.
  3. Setelah anda memasang aplikasinya, buat akaun.
  4. Kembali ke PC Windows anda. Pergi ke mobizen.com, kemudian log masuk menggunakan akaun yang baru anda buat.
  5. Tunggu OTP 6 digit.
  6. Beralih kembali ke peranti Android anda.
  7. Anda kini boleh membuat sambungan dengan memasukkan kod.

Secara amnya, aplikasi yang kami kongsi dalam artikel ini harus berfungsi dengan peranti Android 4.2. Lebih-lebih lagi, mereka selamat dan selamat. Namun, jika anda memilih untuk menggunakan aplikasi atau perisian lain, kami menyarankan anda untuk memasang Auslogics Anti-Malware. Alat ini akan memastikan bahawa komputer anda bebas dari item berbahaya yang boleh membahayakan data peribadi anda. Dengan demikian, anda dapat mencerminkan skrin peranti Android ke PC tanpa perlu risau keselamatan anda.

Adakah anda pernah mencuba salah satu aplikasi yang kami senaraikan dalam artikel ini?

Kami ingin membaca mengenai pengalaman anda dalam komen di bawah!