Apakah itu Daftar Putih BIOS dan haruskah saya mengeluarkannya dari PC saya?

Ramai pengguna lebih suka membuang Daftar Putih BIOS dari PC mereka dengan alasan yang baik. Pengilang peralatan asal (OEM) menggunakan ciri pembatasan ini untuk mencegah pengguna membeli produk dari jenama lain. Sudah tentu, jika anda pengguna teknologi yang berpengalaman, anda lebih suka memilih perkakasan. Sudah tentu, Senarai Putih BIOS boleh menjadi penghalang bagi anda.

Oleh itu, jika anda ingin mengetahui apa itu senarai putih BIOS, teruskan membaca artikel ini. Kami akan menerangkan fungsi dan tujuannya. Selain itu, kami juga akan mengajar anda cara membuang Daftar Putih dari dalam BIOS.

Apakah Fungsi BIOS?

Sistem Output Input Asas, atau lebih dikenal sebagai BIOS, adalah komponen sistem komputer yang bertanggung jawab untuk memeriksa semua keperluan untuk memuatkan OS. Berikut adalah beberapa fungsi penting BIOS:

  1. Ia memeriksa peranti apa yang disambungkan ke komputer. Senarai bahagian perkakasan mungkin merangkumi papan kekunci, tetikus, dan kayu bedik, antara lain.
  2. BIOS juga memuatkan pemacu peranti dan mengimbas masalahnya. Sekiranya ada pemacu yang hilang atau rosak, PC anda akan menunjukkan kepada anda mesej ralat. Sebagai contoh, jika BIOS tidak mengesan papan kekunci, ia akan menyebutkan, "Papan Kekunci Tidak Ditemui."
  3. BIOS juga berfungsi menguruskan RAM sebelum menyerahkan tugas tersebut ke sistem operasi.
  4. Setelah memeriksa keadaan peranti boot (HDD, DVD, atau pemacu denyar), ia akan memuatkan komponen kritikal sistem operasi ke dalam RAM.

Diterangkan Senarai Putih BIOS

Sekarang, anda mungkin bertanya, "Adakah saya memerlukan Daftar Putih BIOS pada PC saya?" Baiklah, mari kita lihat ciri ini untuk mengetahui apakah ia diperlukan untuk komputer anda.

Secara umum, senarai putih adalah kumpulan perisian, program, dan fail sistem yang dibenarkan untuk dijalankan dalam PC. Katakan anda mahu mengkonfigurasi firewall anda untuk membuat senarai program yang dibenarkan untuk mengakses Internet. Senarai yang dihasilkan adalah yang anda akan panggil 'senarai putih firewall' anda. Idea Daftar Putih BIOS serupa dengan itu.

Sekiranya anda mengganti perkakasan yang rosak dan usang dengan yang baru, PC anda akan memeriksa Senarai Putih BIOS. Ini adalah kaedah untuk menentukan apakah jenama, model, atau perkakasan tertentu itu dibenarkan. Oleh itu, pada dasarnya, Senarai Putih BIOS adalah koleksi perkakasan yang diluluskan untuk komputer. Sekiranya anda cuba melampirkan produk yang tidak termasuk dalam senarai, PC anda tidak akan dapat mengesannya.

Sekarang setelah anda mengetahui apa itu Senarai Putih BIOS, anda perlu tahu apa tujuannya. Penting bagi anda untuk memahami bahawa OEM masih mempunyai alasan yang sah dan baik untuk menggunakan Daftar Putih BIOS. Tujuan yang disenaraikan dalam senarai ini adalah untuk memastikan bahawa orang tidak menambahkan perkakasan yang mungkin bertentangan dengan perkakasan lain di PC. Yang mengatakan, banyak orang tidak menyukainya kerana bagi mereka, satu-satunya tujuannya adalah untuk menyekat pengguna daripada menambahkan komponen perkakasan yang mereka beli dari jenama lain.

Walaupun anda cuba menambahkan komponen perkakasan yang serasi, anda masih tidak dapat menggunakannya jika tidak termasuk dalam Daftar Putih BIOS. Sebaliknya, tanpa Senarai Putih BIOS, anda akan dapat menggunakan perkakasan yang anda mahukan.

Bagaimana Mengeluarkan Senarai Putih dari Inside BIOS?

Hari-hari ini, kebanyakan jenama komputer mendakwa bahawa mereka telah menghilangkan Daftar Putih BIOS dari produk terbaru mereka. Jadi, kaedah terbaik untuk menyingkirkan ciri ini adalah dengan menaik taraf BIOS anda. Perlu diingat bahawa anda perlu mengunjungi laman web pengeluar komputer anda untuk memuat turun perisian peningkatan BIOS.

Setelah menaik taraf BIOS anda, anda seharusnya dapat menggunakan komponen perkakasan dari mana-mana jenama. Pastikan anda tidak memasang produk dari jenama yang tidak kemas. Dengan cara ini, anda dapat mengelakkan kerosakan sistem operasi anda. Untuk perlindungan yang optimum, kami mengesyorkan menggunakan Auslogics Anti-Malware. Alat ini akan segera menemui item berbahaya di PC anda, memberi anda ketenangan fikiran yang anda perlukan.

Adakah anda fikir ada cara lain untuk menghilangkan Daftar Putih BIOS?

Kongsi idea anda dalam komen di bawah!