Bagaimana untuk mengatasi masalah USB-C yang paling biasa?

USB-C dengan cepat menjadi standard untuk memindahkan data dan mengecas. Tidak jarang mencari telefon, komputer riba, dan tablet yang baru dikeluarkan dengan ciri ini. Tidak lama lagi, ia akan disesuaikan dengan kebanyakan jenis peranti yang kini menggunakan penyambung USB yang lebih besar.

Apa itu USB-C dan Mengapa Anda Menginginkannya

USB-C kini sedang berubah menjadi pengganti yang sesuai bukan sahaja untuk versi USB yang lebih lama tetapi juga untuk standard penyambungan lain seperti DisplayPort dan Thunderbolt. Dibangunkan dan disahkan oleh Forum Pelaksana USB, USB-C kini diuji sebagai standard audio USB, berpotensi mengambil bicu audio 3.5 mm di masa depan. Ia diakui untuk kelajuan lebih cepat dan penyampaian kuasa yang lebih baik.

Sebilangan besar pengguna biasa dengan jenis sambungan USB-A dan USB-B. Walaupun beralih dari USB 1 ke peranti USB 3 baru, penyambungnya tetap besar seperti biasa. Tetapi, apabila peranti menjadi lebih tipis dan lebih kecil, port USB besar itu tidak sesuai. Ini juga menjadi sebab mengapa jenis USB lain seperti penyambung 'mikro' dan 'mini' dikembangkan.

Jadi, apa itu USB-c dan mengapa anda menginginkannya? Nah, inilah jawapannya. Ini kira-kira sepertiga dari ukuran penyambung USB-A, dan itu adalah standard yang dapat digunakan pada setiap peranti. Lebih-lebih lagi, ia mempunyai penyambung USB-C di kedua hujungnya. Ini bermakna anda boleh menggunakannya untuk telefon pintar, komputer riba dan tablet anda. Lebih-lebih lagi, ia tidak mempunyai orientasi atas atau bawah. Oleh itu, anda tidak perlu memikirkan hujung mana yang harus dipasang. Dan anda tidak perlu membalikkannya untuk memasukkannya dengan betul.

Penyambung USB-C tidak dapat dinafikan masa depan. Namun, sebelum kita sampai ke tempat di mana jenis sambungan ini ada di setiap peranti, adalah wajar bagi kita untuk menemui beberapa lebam di sepanjang jalan. Komputer riba dari Apple menggunakan USB-C secara eksklusif sementara kebanyakan telefon Android memilikinya. Sebaliknya, tidak semua port USB-C sama. Lebih-lebih lagi, tidak setiap kabel USB-C yang anda beli berfungsi dengan cara yang sama. Oleh itu, tidak ada salahnya anda belajar menyelesaikan masalah USB-C. Dalam artikel ini, kami akan membincangkan beberapa perkara yang perlu anda perhatikan semasa menggunakan penyambung USB-C. Kami juga akan berkongsi beberapa panduan yang akan membantu anda menyelesaikan dan mengelakkan masalah ini.

Berikut adalah topik yang akan kita bincangkan dalam artikel ini:

  • Bagaimana kabel yang salah dapat menggoreng peranti anda
  • Tidak semua port USB-C sama
  • Cabaran beralih ke teknologi USB-C

Menggunakan Kabel Yang Salah Dapat Merosakkan Peranti Anda

Sekiranya anda merancang untuk menggunakan penyambung USB-C, anda harus berhati-hati dengan kabel yang akan anda beli. Kabel dari generasi sebelumnya USB lebih ringkas dalam reka bentuknya. Dalam kebanyakan kes, anda boleh menggunakan kabel USB 1 di port USB 2, dan ia akan berfungsi untuk tujuannya tanpa menimbulkan masalah. Ini juga merupakan sebab mengapa kebanyakan orang tidak terlalu memikirkan kabel mana yang hendak dibeli. Walau bagaimanapun, anda harus lebih berhati-hati dengan kabel USB-C.

Sebaiknya elakkan kabel dengan penyambung USB-A di satu hujung dan penyambung USB-C di bahagian lain. Perlu diingat bahawa peranti dan kabel dengan penyambung USB-C menyokong pengecasan yang lebih pantas. Oleh itu, jika anda memasang telefon dengan jenis sambungan USB-A ke port USB-C menggunakan kabel yang disebutkan di atas, telefon anda mungkin terlalu banyak menggunakan kuasa. Oleh itu, anda mungkin merosakkan telefon, port USB-C, atau juga komputer anda.

Anda harus memilih kabel yang disertakan dengan pembungkusan asal peranti anda. Lagipun, kabel yang dibuat dengan betul mempunyai perintang sebaris yang menghalang masalah seperti itu daripada berlaku. Cukup sukar untuk mengetahui kabel mana yang cekap dan yang mana kecuali anda menjumpai vendor yang dipercayai memberikan spesifikasi teknikal yang boleh dipercayai.

Tidak semua Port USB-C adalah Sama

Perkara agak mudah dengan port USB-A. Anda pada dasarnya boleh memasangkan sebarang jenis USB, dan ia akan berfungsi. Namun, itu tidak berlaku dengan USB-C. Kabel dan penyesuai mungkin atau mungkin tidak berfungsi, bergantung pada ciri peranti anda. Sebilangan besar kabel yang anda dapati di pasaran menyokong USB 2.0 dan bukannya USB 3.0 atau 3.1.

Perlu diingat bahawa kabel USB 2.0 direka untuk pengecasan. Mereka mungkin berfungsi untuk memindahkan data, tetapi mengharapkannya sangat lambat. Teknologi ini menjadi agak rumit ketika beberapa syarikat menggunakan USB-C untuk memperkenalkan ciri baru. Mari kita ambil Thunderbolt 3 sebagai contoh. Ketika Intel dan Apple berkolaborasi dengan produk ini, mereka merancang teknologi tersebut dengan kecepatan pemindahan hingga 40 GBPS. Itu empat kali lebih pantas daripada standard USB 3.1. Lebih-lebih lagi, walaupun dua paparan 4k disambungkan ke satu port, Thunderbolt 3 masih dapat menyokongnya. Walau bagaimanapun, peranti yang direka untuk bersesuaian dengan Thunderbolt 3 adalah satu-satunya yang dapat mencapai kelajuan tersebut. Lebih-lebih lagi, anda harus mempunyai kabel yang juga serasi dengan Thunderbolt 3.

Perlu diingat bahawa jenis sambungan USB-C mempunyai tiga Mod Alternatif:

  • HDMI
  • DisplayPort
  • MHL

Oleh itu, jika anda mendapat masalah sambungan paparan terhad, sebaiknya periksa sama ada kabel, komputer, atau paparan luaran anda menyokong mana-mana Mod Alternatif. Pastikan kabel atau PC anda menyokong ciri USB-C yang sama dengan peranti yang anda cuba sambungkan.

Peralihan ke USB-C boleh mencabar

Mengecewakan apabila beralih ke peranti yang hanya mempunyai port USB-C. Selama bertahun-tahun, pengguna telah mengumpulkan kabel USB untuk telefon mereka, cakera keras, pencetak, e-pembaca, dan peranti lain. Ini bermaksud bahawa apabila anda beralih ke peranti USB-C sahaja, kabel tersebut tidak lagi dipasang terus ke komputer riba anda.

Berikut adalah dua kemungkinan penyelesaian:

  1. Mengganti semua kabel anda dengan kabel USB-C
  2. Membeli penyesuai yang sesuai untuk kabel lama anda

Pilihan pertama akan membolehkan anda menyusun kabel, tetapi anda berpotensi mengganti beberapa kabel. Pilihan kedua melibatkan memantau pelbagai dongle. Walau bagaimanapun, ia dapat menyelesaikan tugas dengan cekap dan cepat.

Ia menjadi lebih rumit apabila kita bercakap mengenai dongle untuk item seperti paparan dan sambungan Ethernet. Seperti yang telah kami sebutkan, protokol paparan tidak konsisten di setiap port USB-C. Oleh itu, adalah mustahak untuk anda membeli yang sesuai dengan peranti anda. Kami tidak akan menafikan bahawa mencari dongle yang serasi boleh membosankan. Contohnya, jika anda membawa komputer riba dan menyambung ke pelbagai jenis projektor dan paparan, anda harus berurusan dengan lebih banyak dongle.

Anda boleh mencuba mencari stesen sambungan USB-C yang membolehkan anda menyambungkan komputer riba ke beberapa peranti, termasuk paparan, papan kekunci, dan tikus, antara lain. Satu port USB-C dapat menyediakan anda semua jenis sambungan, dan yang anda perlukan hanyalah satu kabel yang serasi.

Petua Pro:

Sama ada anda menyambungkan peranti USB-A, USB-B, atau USB-C ke komputer, penting untuk memastikan keselamatan komputer anda. Untuk melindungi peranti anda dari virus dan ancaman, kami mengesyorkan memasang Auslogics Anti-Malware. Alat yang boleh dipercayai ini dapat mengesan serangan yang mungkin dilewatkan oleh anti-virus utama anda. Oleh itu, apa sahaja jenis sambungan USB yang anda pasangkan ke komputer riba, anda dapat memastikan bahawa ia akan mendapat perlindungan yang diperlukannya.

Apakah cabaran yang anda hadapi dengan penyambung USB-C?

Beritahu kami dalam komen di bawah.