Bolehkah komputer saya digodam jika dimatikan?

Maklumat sensitif, seperti butiran bank, perbualan peribadi dan gambar intim, didedahkan atau dibocorkan setiap hari. Dengan pelanggaran dan peretasan data baru yang muncul di seluruh dunia, individu, syarikat dan pemerintah menjadi lebih waspada terhadap keselamatan siber.

Anda mungkin tertanya-tanya apakah ancaman digodam adalah sesuatu yang perlu anda bimbangkan. Anda mungkin pernah mendengar banyak cara penggodam dapat mencuri maklumat anda. Kisah-kisah menakutkan seperti itu dapat dengan mudah membuat kita paranoid. Beberapa teknik yang biasa digunakan oleh penggodam:

  • Iklan dan pautan muat turun dengan perisian hasad
  • Mencuri kuki (nama pengguna, kata laluan dan sejarah penyemakan imbas) melalui laman web yang tidak disulitkan
  • E-mel dengan lampiran dan pautan yang dijangkiti
  • Iklan dirampas dengan kod jahat

Sebaliknya, selalu berhati-hati dengan maklumat yang kami muat turun atau kongsi dalam talian. Adalah bijak untuk mengambil langkah keselamatan dan bertanya mengenai bagaimana anda dapat melindungi diri anda dalam talian. Sebaliknya, apa yang berlaku semasa anda berada di luar talian? Adakah mungkin untuk menggodam komputer yang dimatikan?

Bolehkah seseorang menggodam PC anda semasa anda berada di luar talian dan mematikannya?

Dalam artikel ini, kami akan menjawab soalan itu dan memberi anda beberapa petua tentang bagaimana anda dapat melindungi diri anda dari penggodaman.

Adakah Mungkin Meretas Komputer yang Dimatikan?

Orang-orang di industri teknologi telah berpecah belah mengenai apakah penggodaman tanpa Internet mungkin dilakukan. Bolehkah penggodam mengakses komputer yang dimatikan? Pakar teknologi mengatakan bahawa itu tidak mungkin tetapi masih boleh dilakukan.

Bolehkah seseorang menggodam komputer yang kurang upaya?

Dalam dunia teknologi, tidak ada jawapan hitam-putih. Dalam senario ini, ada faktor yang mungkin atau tidak memungkinkan untuk menggodam komputer yang dimatikan. Namun, anda akan gembira mengetahui bahawa jawapan umum untuk soalan ini adalah "tidak." Sekiranya komputer anda dimatikan, komputer tidak dapat di-boot dan diretas walaupun anda membiarkannya tersambung ke sumber kuasa dan Internet.

Pengecualian Peraturan: Membolehkan Akses Jauh

Secara umum, penggodaman komputer yang dimatikan tidak mungkin dilakukan di persekitaran rumah. Namun, ia mungkin berlaku di rangkaian bersama seperti persekitaran pejabat. Terdapat ciri yang membolehkan anda menghidupkan dan boot komputer dari jauh.

Pada asasnya dalam senario ini, jika anda tidak mematikan sepenuhnya penyesuai rangkaian untuk komputer, unit dapat menerima arahan khusus untuk bangun. Ciri tersebut dapat diaktifkan jika anda mengaktifkan tetapan komputer tertentu di BIOS seperti "bangun di LAN" atau "bangun di USB."

Contohnya dengan "bangun di LAN", komputer dapat dikonfigurasi untuk menanggapi petunjuk jarak jauh. Isyarat khas boleh dihantar ke komputer melalui rangkaian bersama, yang membolehkan penggodam mengaktifkannya kembali dan mengakses data yang mereka perlukan. Tanpa perisian keselamatan yang sesuai dipasang, seperti alat anti-malware seperti Auslogics Anti-Malware, ada kemungkinan penggodam dapat mengakses komputer dari jauh walaupun dimatikan.

Senario seperti itu mungkin berlaku dalam persekitaran syarikat di mana terdapat keadaan yang mengharuskan individu mengatur komputer untuk "bangun di LAN." Tidak perlu dikatakan bahawa hanya kerana anda mematikan komputer, itu tidak bermaksud komputer tidak dapat di-boot dan diretas.

Melindungi Komputer anda dari Potensi Peretasan

Semasa anda menyambung ke rangkaian awam, dapatkah seseorang meretas komputer anda melalui Wi-Fi dan mengaktifkan akses jarak jauh? Ini mungkin berlaku jika anda tidak mengambil langkah pencegahan untuk mengamankan komputer anda dari ancaman. Berikut adalah beberapa cara untuk melindungi diri anda dalam talian:

    1. Pasang Perisian Anti-Malware yang Boleh dipercayai

Setelah seseorang berjaya meretas komputer anda, mungkin anda akan terlambat untuk melindungi maklumat sensitif anda. Sudah tentu, anda boleh mencari perisian hasad secara manual, tetapi ini akan memakan masa terlalu lama dan sebelum anda mengetahuinya, data anda telah terdedah atau dibocorkan. Oleh itu, yang terbaik adalah menggunakan alat anti-malware bertaraf tinggi seperti Auslogics Anti-Malware yang secara automatik mengesan ancaman dan mengkarantina secara berkesan atau menghapuskannya.

  • Berhati-hati dengan Apa yang Anda Buka Dalam Talian

Pada masa ini, lebih mudah untuk membezakan laman web yang mencurigakan. Sebaliknya, terdapat e-mel jahat yang cukup meyakinkan untuk menarik minat anda untuk mengklik pautan atau membuka lampiran. Sekiranya e-mel tidak diminta, jangan baca atau buka pautan di dalamnya. Sekiranya anda menerima e-mel dari bank anda, bukannya membuka pautan dalam surat, buka penyemak imbas anda dan arahkan ke laman web ini.

  • Jangan Kirim Maklumat Sensitif Dalam Talian

Kaji tetapan privasi anda di laman web media sosial. Sukar untuk memaparkan sasaran apabila mereka mempunyai tetapan privasi media sosial yang ketat. Perlu diingat bahawa apa yang anda hantar dalam talian tersedia untuk dilihat oleh semua orang. Sebelum anda menerbitkan sebarang maklumat, fikirkan dengan teliti jika idea yang baik untuk memberikan perincian itu.

  • Proses Pengesahan 2 Langkah

Manfaatkan proses pengesahan 2 faktor yang ditawarkan oleh perkhidmatan tertentu seperti Gmail atau LinkedIn. Dengan cara ini, walaupun perisian hasad telah merosakkan kata laluan anda, ada langkah lain yang harus diambil oleh penggodam sebelum mereka dapat mengakses maklumat anda. Dalam kebanyakan kes, apabila seseorang cuba masuk ke akaun anda, anda akan dihantar kod rahsia melalui SMS.

  • Konfigurasikan Tetapan Keselamatan Pelanggan E-mel anda

Pastikan bahawa pelanggan e-mel anda tidak dikonfigurasi untuk memuat turun sumber secara automatik dari web atau gambar. Lebih baik jika anda dapat mengaturnya untuk menerima e-mel teks biasa. Sebilangan pelanggan e-mel tidak melakukan ini secara lalai, jadi pastikan anda memeriksa tetapan keselamatan.

Adakah anda mempunyai perbezaan pendapat mengenai isu ini? Bolehkah anda mencadangkan cara lain untuk mengelakkan menjadi mangsa peretasan? Beritahu kami dalam komen di bawah!