Bagaimana untuk mengetahui sebab-sebab BSOD anda pada Windows 10, 8, 8.1?

'Tidak ada yang begitu berani

bahawa dia tidak terganggu oleh sesuatu yang tidak dijangka '

Julius Caesar

Oleh semua akaun, kesalahan Blue Screen of Death adalah antara masalah paling menyeramkan dan paling mengganggu yang mungkin dihadapi oleh pengguna PC Windows. Skrin biru yang mengerikan itu muncul tanpa henti, menghentikan sistem anda, menggagalkan kerja anda, dan menakutkan anda dengan mengumumkan bahawa ada masalah yang tidak dapat ditangani oleh PC anda. Selain itu, anda tidak dapat mengetahui apa yang awalnya disebut sebagai kemalangan ini kerana sekarang Windows 10, 8, 8.1 anda menunjukkan senyuman sedih dan bukannya maklumat terperinci BSOD yang anda perlukan untuk menangani masalah tersebut.

Mengapa ada senyuman sedih sekarang dan bukannya penerangan ralat yang betul?

Nah, Microsoft lama kita yang baik membuat perubahan pada sistem operasi terbarunya untuk menjadikan BSOD 'bersih'. Malangnya, berkat itu, mereka menjadi tidak terkenal. Dan walaupun senyuman itu kelihatan berempati dengan anda, sebenarnya tidak ada gunanya. Oleh itu, kami yakin sangat penting untuk mengetahui cara melihat butiran BSOD pada Windows 10, 8, 8.1 kerana ini adalah kaedah terbaik untuk mengetahui mengapa PC Windows anda terhempas.

Oleh itu, pastikan fail peribadi anda disandarkan dengan betul dan jalankan penjelasan yang jelas mengenai apa yang berlaku dengan mesin anda.

Sekat mulakan semula automatik

Pertama, mari mengelakkan PC anda dimulakan semula setelah ralat BSOD muncul (jika tidak, anda mungkin sukar untuk menyelesaikan masalah anda):

  1. Buka penjelajah Fail / Windows anda.
  2. Cari Komputer / PC ini. Klik kanan dan pilih Properties.
  3. Pergi ke Tetapan sistem lanjutan.
  4. Teruskan ke tetapan Permulaan dan Pemulihan.
  5. Nyahtanda pilihan Memulakan semula secara automatik di bahagian kegagalan SistemLumpuhkan restart automatik.
  6. Klik OK untuk perubahan yang berlaku.

Dapatkan maklumat BSOD anda

Sekarang pilih pilihan terbaik bagaimana melihat butiran BSOD pada Windows 10, 8, 8.1:

1. Dapatkan kemas kini keselamatan khas

Menyedari ketidakselesaan yang anda alami kerana tidak dapat memperoleh butiran BSOD yang diperlukan, Microsoft telah melancarkan kemas kini khas dan mendakwa bahawa ia dapat menyelesaikan masalah anda. Ini adalah kemas kini keselamatan MS15-115. Pergi ke laman web sokongan Microsoft, muat turun kemas kini yang dirancang untuk versi Windows anda dan pasangkannya pada PC anda. Kemudian periksa sama ada ini membantu anda.

2. Gunakan hotfix Microsoft.

Penyelesaian lain untuk masalah anda adalah hotfix khas yang dikeluarkan oleh Microsoft. Inilah cara anda mendapatkannya:

  1. Google 'Maklumat ralat berhenti tidak dipaparkan di layar biru di Windows'.
  2. Klik pada pautan pertama. Ini akan membawa anda ke laman web sokongan Microsoft.
  3. Anda akan melihat 'Muat turun hotfix tersedia' di bahagian atas halaman. Klik padanya dan ikuti arahan untuk mendapatkan perbaikan terbaru. Anda juga boleh menemuinya sebagai HotFix 482230.

Setelah menyelesaikan prosedur, anda harus melakukan tweak pendaftaran berikut:

  1. Buka Menu Mula anda. Cari kotak Run. Anda juga dapat mengaksesnya dengan menekan kekunci logo Windows + jalan pintas R.
  2. Taip regedit ke dalam Run. Kemudian pilih OK.
  3. Apabila Editor Pendaftaran dibuka, pergi ke HKEY_LOCAL_MACHINE \ System \ CurrentControlSet \ Control \ CrashControl
  4. Pilih Edit dan pergi ke Baru. Klik Nilai DWORD (32-bit).
  5. Di medan Nama, masukkan DisplayParameters. Tekan Enter untuk meneruskan.
  6. Klik kanan pada DisplayParameters. Pilih Ubah suai.
  7. Taip 1 ke dalam kotak Data nilai. Klik OK.
  8. Tutup penyunting pendaftaran.

Sekarang anda harus menghidupkan semula PC anda. Kemudian lihat apakah helah di atas berjaya untuk anda.

Betulkan ralat BSOD anda

Mudah-mudahan, sekarang anda dapat melihat apa yang ada di sebalik BSOD anda. Masalahnya, ia boleh disebabkan oleh banyak masalah, dan masalah pendaftaran, pemacu ketinggalan zaman, dan perisian hasad adalah antara yang utama. Jadi, mari kita lihat dengan cepat apa yang boleh anda lakukan sekiranya salah satu gangguan yang disebutkan di atas sebenarnya adalah kes anda:

1. Betulkan pendaftaran anda

Pendaftaran anda adalah komponen OS rapuh yang mampu mencetuskan ralat BSOD. Cara termudah untuk memperbaikinya adalah dengan menggunakan utiliti yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai. Sebagai contoh, anda boleh membiarkan Auslogics Registry Cleaner mencuba. Ini akan membuat pendaftaran anda kembali ke landasan secara harfiah dalam masa yang singkat.

Selesaikan masalah pendaftaran anda.

Perlu diingat bahawa kami sangat menyarankan agar tidak menyunting pendaftaran anda secara manual kerana kesalahan kecil sebenarnya boleh membunuh sistem anda. Oleh itu, harap berhati-hati.

2. Kemas kini pemacu anda

Pemacu anda adalah ancaman sebenar terhadap kesejahteraan PC anda semasa zaman kuno, jadi anda harus terus memperbaikinya dengan cara apa pun. Sebagai contoh, anda boleh mengemas kini secara manual dengan memuat turun perisian pemacu terkini dari Internet dan memasangnya di PC anda. Walaupun begitu, anda boleh mengotomatisasi proses dengan menggunakan Pengurus Peranti (cari utiliti ini melalui Carian di PC anda, dan ini akan membolehkan anda mengemas kini pemacu peranti anda; yang perlu anda lakukan ialah mencari peranti anda di tetingkap Pengurus Peranti, betul -klik dan pilih untuk mengemas kini pemacu). Walau bagaimanapun, cara termudah untuk membawa pemacu anda ke canggih adalah dengan menggunakan alat khas. Sebagai contoh, Auslogics Driver Updater akan membawa pemacu anda ke tahap canggih dengan hanya satu klik dari anda.

<

3. Bersihkan komputer anda daripada perisian hasad

Item berbahaya terdapat di mana-mana hari ini, jadi tidak hairanlah sebilangan mereka berjaya menyelinap masuk ke sistem anda dan membawa masalah BSOD. Dalam keadaan seperti ini, pertaruhan terbaik anda adalah menjalankan imbasan anti-malware sistem anda sepenuhnya.

Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan Windows Defender. Berikut adalah arahan untuk

Windows 8 / 8.1:

  1. Buka menu Mula. Taip Windows Defender ke Carian.
  2. Klik Kemas kini. Pindah ke Laman Utama dan kemudian ke Pilihan Imbasan.
  3. Klik Penuh. Pilih Imbas sekarang.

Windows 10:

  1. Pergi ke menu Mula. Klik Tetapan.
  2. Pilih Kemas kini & Keselamatan. Teruskan ke Windows Defender.
  3. Klik Buka Windows Defender.
  4. Pergi ke panel kiri dan klik ikon perisai.
  5. Klik Imbasan lanjutan. Pilih imbasan Penuh.

Lakukan imbasan penuh sistem anda.

Anda mungkin menggunakan penyelesaian bukan Microsoft. Oleh itu, Auslogics Anti-Malware sentiasa bersedia menjadikan PC anda bebas daripada entiti jahat.

Auslogics Anti-Malware akan membuang entiti berniat jahat

Sekarang anda tahu bagaimana untuk mengetahui mengapa PC Windows anda hancur. Kami harap petua kami terbukti bermanfaat dan drama BSOD anda tidak lagi.

Sekiranya anda mempunyai pertanyaan atau idea mengenai topik artikel ini, komen anda sangat dihargai.