Bagaimana cara mengatur dan menggunakan Akses yang Ditugaskan (Mod Kios)?

Mod kios: Cara menyediakan Akses yang Ditugaskan di Windows 10

Pengguna dapat menyiapkan edisi Windows 10 Pro, Windows 10 Enterprise, dan Windows 10 Education sebagai peranti dalam mod Kios untuk menjalankan satu aplikasi Universal Windows Platform (UWP) menggunakan fitur Akses Tertugaskan. Ketika anda membuat akaun dengan fitur Akses yang Ditugaskan, pengguna tidak memiliki akses ke desktop, Menu Mula, atau bagian komputer lain. Dia hanya dapat mengakses dan menggunakan aplikasi UWP yang dipilih.

Berikut adalah panduan ringkas mengenai cara mengatur Akses yang Ditugaskan di Windows 10 dan mengkonfigurasi ciri ini dengan betul di komputer anda.

Apakah Akses yang Ditugaskan di Windows 10?

Mod Kios berguna untuk mewujudkan persekitaran penguncian dan mengatur sistem Windows di kawasan umum. Ini memberi akses kepada pengguna untuk menggunakan aplikasi tunggal untuk fungsi tertentu, seperti kios maklumat atau kios untuk mendapatkan kemas kini cuaca.

Agar peranti kios menjalankan aplikasi UWP, ciri Akses Ditugaskan adalah kunci. Akses yang ditugaskan memaksa pengguna untuk berinteraksi dengan satu aplikasi untuk membantu menghilangkan risiko menjejaskan sistem.

Bagaimana menghidupkan atau mematikan Akses yang Ditugaskan?

Anda mesti log masuk sebagai pentadbir untuk menghidupkan atau mematikan akses yang ditetapkan untuk akaun pengguna standard tempatan. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Cara mengaktifkan fitur ini - Melalui langkah-langkah ini, pengguna hanya akan dapat mengakses aplikasi yang dipilih setiap kali mereka masuk ke akaun yang dipilih.
  2. Tambahkan akaun tempatan baru sebagai pengguna standard untuk digunakan untuk akses yang ditetapkan.
  3. Log masuk ke akaun baru. Selepas itu, buka aplikasi Store dan pasang aplikasi untuk digunakan dengan akses yang ditetapkan.
  4. Keluar dari akaun baru dan log masuk semula ke akaun pentadbir anda.
  5. Buka Tetapan. Klik pada ikon Akaun.
  6. Klik pada Keluarga & orang lain yang terletak di sebelah kiri dan kemudian klik pada pautan Siapkan akses yang ditetapkan yang terdapat di sebelah kanan.Klik Sediakan akses yang ditetapkan.
  7. Klik Pilih akaun . Pilih akaun pengguna standard tempatan yang dibuat lebih awal.
  8. Klik Pilih aplikasi . Pilih aplikasi yang tersedia yang ingin anda siapkan dan gunakan dengan akses yang ditetapkan.Pilih Pilih aplikasi.
  9. Akses yang diberikan kini dihidupkan untuk akaun tertentu. Tutup Tetapan yang anda mahu.
  10. Cara mematikan ciri ini - Cukup buka Tetapan, dan kemudian klik pada ikon Akaun. Klik pada Keluarga & orang lain di sebelah kiri dan klik pada pautan Siapkan akses yang ditugaskan di sebelah kanan. Klik pada Matikan akses yang ditetapkan dan log keluar akaun yang dipilih . Anda sekarang boleh menutup Tetapan sesuka hati.

Catatan: Gunakan Ctrl + Alt + Del untuk keluar dari akses yang ditetapkan kerana anda mungkin tidak mempunyai akses ke menu Mula.

Bagaimana cara menyediakan kios menggunakan Windows PowerShell?

Anda boleh menggunakan cmdlet Windows PowerShell untuk menyiapkan kios aplikasi tunggal. Yang diperlukan hanyalah membuat akaun pengguna pada peranti dan memasang aplikasi kios untuk akaun tersebut.

Anda juga dapat menggunakan cmdlet PowerShell untuk menetapkan akses yang ditetapkan pada banyak peranti. Sebelum menjalankan cmdlets, log masuk sebagai pentadbir dan buat akaun pengguna untuk Akses yang Ditugaskan. Log masuk sebagai akaun pengguna Akses Ditugaskan, dan kemudian pasang aplikasi Universal Windows, mengikuti garis panduan di atas. Log keluar sebagai akaun pengguna ini dan kembali menjadi pentadbir.

Buka PowerShell pada Windows 10 dengan mencari aplikasi Windows PowerShell Desktop dalam hasil ketika anda mencari PowerShell. Selepas itu, jalankan PowerShell sebagai pentadbir. Dari sini, anda boleh mengkonfigurasi akses yang ditetapkan seperti oleh AppUserModeID dan nama pengguna:

Set-AssignedAccess -AppUserModelId -UserName

Input Set-AssignedAccess -AppUserModelId -UserName.

Untuk membuang akses yang diberikan melalui PowerShell, jalankan cmdlet ini:

Clear-AssignedAccess

Bagaimana menjalankan Chrome dalam mod Kiosk?

Mengaktifkan mod Kios dan membuat profil pengguna sekunder memberikan tetamu penyemak imbas skrin penuh tanpa data peribadi anda. Ngomong-ngomong, tahukah anda bagaimana melindungi privasi dan keselamatan anda? ..

Langkahnya juga agak mudah:

  1. Buka Tetapan di Chrome.
  2. Di bawah Pengguna, klik Tambahkan pengguna baru .
  3. Berikan nama dan gambar profil baru. Biarkan Buat pintasan desktop untuk pengguna ini diperiksa dan kemudian klik Buat.
  4. Klik kanan jalan pintas yang baru dibentuk. Pilih Properties.
  5. Di medan Sasaran, tambahkan –kiosk hingga akhir.
  6. Klik Guna.

Melancarkan jalan pintas ini membuka Chrome ke akaun pengguna palsu dalam mod skrin penuh. Cukup untuk mengelakkan pengguna yang berkongsi komputer anda daripada mencampakkan barang-barang desktop PC anda - jika dia tidak mahir berteknologi, begitulah. Ini kerana Alt + F4 hanya akan keluar dari aplikasi dan memberi akses kepada tetamu ke seluruh komputer anda.

Langkah-langkah ini harus cukup untuk belajar bagaimana mengatur Akses yang Ditugaskan di Windows 10, mengaktifkan atau mematikan fitur tersebut. Semoga berjaya dan teruskan mata anda untuk mendapatkan lebih banyak tutorial!